lunes, 23 de septiembre de 2013

IV. DIVISIONS OF KÂLA - Divisiones del Tiempo



HISTORIA

ANTIGUA


juancas

HISTORIA ANTIGUA

Creado por juancas  del 23 de septiembre del 2013


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IV. DIVISIONS OF KÂLA

SKANDHA III. CHAP. 11

The unit of Kala at the Sûkshma pole is Paramânu, which is the minutest part of the created thing, not united to form a body. At the Sthula pole is the whole Sthula creation known in its entirety as Parama Mahân. The time during which the Sun crosses in his orbit one paramânu is the Kâla unit paramânu. The time during which he crosses the whole system in his orbit, i.e., crosses all the twelve signs of the Zodiac, is Parama Mahân or one Samvatsara. The units of time and space are thus the same.

***

La unidad de Kala en el polo de Sûkshma es Paramânu, que es la parte de lo creado, que no se unieron para formar un cuerpo mínimos. En el polo Sthula es toda la creación Sthula conocida en su totalidad como Parama Mahân. El tiempo durante el cual el sol se cruza en su una paramânu órbita es el Kâla unidad paramânu. El tiempo durante el cual cruza todo el sistema en su órbita, es decir, cruza todos los doce signos del Zodíaco, Parama Mahân o un Samvatsara. Por lo tanto las unidades de tiempo y el espacio son los mismos.

1 Dvyanuka = 2 Paramânus.
1 Trasarenu = 3 Paramânus.
1 Truti = 3 Trasarenus.
1 Vedha = 100 Trutis.
1 Lava = 3 Vedhas.
1 Nimesha or wink = 3 Lavas.
1 Kshana = 3 Nimesha.
1 Kâsthâ = 5 Kshanas.
1 Laghu = 15 Kâsthâs.
1 Nâdikâ = 15 Laghus.
1 Muhurta = 2 Nâdikâs.
1 Yâma or Prahara = 6 or 7 Nâdikâs.
1 Ahorâtra (of the Mortals) = 8 Yâmas.
1 Paksha (Sukla or Krishna) = 15 Ahorâtras.
1 Mâsa (Month) = 1 Sukla + 1 Krishna Paksha.
1 Ritu = 2 Mâsas.
1 Ayana = 6 Mâsas (Uttara or Dakshinâ.)
1 Vatsara = 2 Ayanas.
1 Vatsara = 12 Masas
1 Vatsara = 1 Ahorâtra of Devas.
1 Samvatsara = 1 year of Solar months o 1 Año de meses Solares
1 Parivatsara = 1 year of Jupiter months o 1 Año de meses Jupiterino
1 Idâvatsara = 1 year of Savana months o 1 Año de meses Savana
1 Svanuvatsara = 1 year of Lunar months o 1 Año de meses Lunares
1 Vatsara = 1 year of Stellar months o 1 Año de meses Estelares

One hundred Samvatsaras is the maximum age of men.

Satya, Tretâ, Dvâpara and Kali a cycle of these 4 Yugas and their Sandhyâs and Sandhyânsas consist of 12 thousand divine years.

The beginning of a Yuga is its Sandhyâ. Tho end of a Yuga is its Sandhyânsa. Sandhyâ and Sandhyânsa are not included in a Yuga and Yuga Dharma is not to be performed while they last.

***

Cien Samvatsaras es la edad máxima de los hombres.

Satya, Tretâ, Dvâpara y Kali un ciclo de estas 4 Yugas, sus Sandhyâs y Sandhyânsas consisten en 12 mil años divinos.

El comienzo de un Yuga es su Sandhyâ. Tho final de un Yuga es su Sandhyânsa. Sandhyâ y Sandhyânsa no están incluidos en un Yuga y Yuga Dharma no es realizar mientras duren.

Sandhyâ of Satya Yuga =               400 Deva years.

   Satya Yuga        =              4,000   "    "

Sandhyânsa of Satya Yuga              400   "    "

Sandhyâ of Treta Yuga                 300   "    "

   Treta Yuga                       3,000   "    "

Sandhyânsa of Treta Yuga              300   "    "

Sandhyâ of Dvâpara Yuga               200   "    "

   Dvâpara Yuga                     2,000   "    "

Sandhyânsa of Dvâpara Yuga            200   "    "

Sandhyâ of Kali Yuga                  100   "    "

Kali Yuga                           1,000   "    "

Sandhyânsa of Kali Yuga               100   "    "
                                  -------
                                   12,000 Deva years.

Dharma is enjoined for the period between Sandhyâ and Sandhyânsa, which is called Yuga.

    Dharma has all the 4 pâdas or feet in Satya,
       "    "     only 3 pâdas in Treta,
       "    "     only 2 pâdas in Dvapara,
       "    "     only 1 pâda in Kali.

1,000 Yuga cycles is one Day of Brahmâ or one Kalpa,
*i.e.*, 1 Day of Brahmâ = 1,000 x 12,000 Deva years,
                         = 1,20,00,000 Deva years.

An equal period of time is also reckoned as one Night of Brahmâ. 14 Manus reign during the Day of Brahmâ, each Manu reigning for:

También en igual período de tiempo se cuenta como una noche de Brahmâ. 14 Manus reinar durante el día de Brahmâ, cada Manu reinante para::

  1,000
--------  = 71 3/4
    14
i.e., a little over 71 Yuga Cycles. Converted into Deva years: —

1 Manvantara = 12,000 x 1,000
               --------------  = 8,57,142 6/7 Deva years.
                       14

1 Deva year = 360 Lunar years.

               12,000,000 x 360
1 Manvantara = ----------------  = 3,37,142,657 1/2 Lunar years.
                       14
The Manvantaras have their Manus, successors of Manus, Rishis and Devas.

The Rishis, Indras, and Devas appear together.

In the daily creation of Brahmâ, Animals, Men, Pitris and Devas are born according to their own Karma.
During the Manvantara, Bhagavân preserves this universe by His own Satva, directly as Manvantara Avatâras and indirectly as Manus and others. When Pralaya approaches, Bhagavân withdraws His Śaktis (or powers). Trilokî is then burnt up by fires from the mouth of Sankarshana. Bhrigu and other dwellers of Mahar Loka proceed to Jana Loka. The waters of Pralaya sweep away everything before them. In that watery expanse, Hari remains seated upon the coils of Ananta, with His eyes closed.
With every Day and Night, the age of Brahmâ declines. He lives for one hundred years only. Half of Brahmâ's age is called Parârddha. The first Parârddha has expired, the second has commenced with our Kalpa. Every day of Brahmâ is called one Kalpa.
At the beginning of the first Parârddha was Brahmâ Kalpa, when Brahmâ or the present Kosmos was born.
At the end of the first Parârddha was Padma Kalpa, when the Loka-Padma (the lotus of Lokas) appeared at the navel of Hari.
The first Kalpa of the second Parârddha, which is the present Kalpa, is called Varâha Kalpa. Hari incarnated as Varâha or Boar during this Kalpa.
The two Parârddhas are but a wink of Bhagavân. Kâla cannot measure him.

***

Los Manvantaras tienen sus Manus, sucesores de Manus, Rishis y Devas.

Los Rishis, Indras y Devas aparecen juntos.

En la creación diaria de Brahmâ, animales, hombres, Pitris y Devas nacen según su propio Karma.
Durante el Manvantara, Bhagavân conserva este universo por su propia Satva, directamente como Manvantara Avatâras e indirectamente como Manus y otros. Cuando se acerca a Pralaya, Bhagavân retira su Śaktis (o poderes). Trilokî entonces es quemado por los fuegos de la boca de Sankarshana. Bhrigu y otros moradores de Mahar Loka proceden a Jana Loka. Las aguas del Pralaya barren con todo ante ellos. En esa extensión acuosa, Hari permanece sentado sobre las bobinas de Ananta, con los ojos cerrados.
Con cada día y noche, la edad de Brahmâ declina. Él vive por cien años solamente. La mitad de la edad de Brahmâ se llama Parârddha. Ha caducado la primera Parârddha, la segunda ha comenzado con nuestro Kalpa. Cada día de Brahmâ se llama una Kalpa.
Al principio de la primera Parârddha fue Brahmâ Kalpa, cuando nació Brahmâ o el Kosmos presentes.
Al final del primer Parârddha fue Padma Kalpa, cuando el Padma-Loka (el loto surgido del Ombligo) apareció en el ombligo de Hari.
El Kalpa primera de la segunda Parârddha, que es el presente Kalpa, se llama Varâha Kalpa. Hari encarnada como Varâha o jabalí durante este Kalpa.
Los dos Parârddhas no son sino un guiño de Bhagavân. Kâla no lo puede medir.


[1 Día de Brahmâ   =             12,000,000   Años de los Devas,
 1 Noche de Brahmâ =             12,000,000      Do.
                               -------------
                                 24,000,000      Do.

 Multiplicando por                      360
                             ---------------
 1 Año de Brahmâ   =          8,640,000,000   Años de los Devas.
 Multiplicando por                      100
                          ------------------
 Edad de Brahmâ    =        864,000,000,000   Años de los Devas.
 Multiplicando por                      360
                     -----------------------
                      31,10,40,00,00,00,000   Años Lunares.

1 Kali Yuga, incluyendo la pareja (Sandhyâ and Sandhyânsa)
     = 1,200 X 360 = 4,32,000 Lunar years.

Varâha Kalpa = 50 X 360 + 1 = 180001st Kalpa.

El Presente es el Séptimo Manvantara de ese Kalpa.

The present Kali Yuga is the 28th Yuga of that Manvantara and 4,994 years of that Yuga have expired in the present year of Christ 1894.

THEOSOPHICAL CORRESPONDENCES. The words Kalpa and Manvantara are carelessly used in Theosophical literature. But I shall use those terms, specially with reference to page 309 of the second volume of the Secret Doctrine (first edition.)

1 Kalpa = 7 Rounds.
1 Round = 2 Manvantaras.

The Pralaya at the end of seven Rounds therefore means the Pralaya of Trilokî.

The last Globe Chain of which the Moon formed a living planet belonged to Pâdma Kalpa. Our Globe D is the 18001st since the birth of the Kosmos. There will be 17999 more such Globes, one after each Pralaya of Globe Chains. There will be 18000 more Pralayas of the Globe Chain. Then there will be a general dissolution or Prâkritika Pralaya, not only of the Globe Chain, but of the whole Kosmic system.

***

El Kali Yuga actual es el Yuga el 28 de ese Manvantara y 4.994 años de ese Yuga han caducado en el presente año de 1894 Christ.

CORRESPONDENCIAS TEOSÓFICAS. Las palabras Kalpa y Manvantara negligentemente se utilizan en la literatura Teosófica. Pero usaré esos términos, especialmente con referencia a página 309 del segundo volumen de la doctrina secreta (primera edición).

1 Kalpa = 7 rondas.
1 Vuelta = 2 Manvantaras.

El Pralaya al final de siete rondas por lo tanto significa el Pralaya de Trilokî.

La cadena globo última de las cuales la luna formaron un planeta viviente perteneció a Pâdma Kalpa. Nuestro globo D es la 18001st desde el nacimiento deL Kosmos. Habrá 17999 más globos, uno después de cada Pralaya de globo de cadenas. Habrá 18000 Pralayas más de la cadena globo. Luego habrá una disolución general o Prâkritika Pralaya, no sólo de la cadena globo, sino de todo el sistema Kosmic.
http://www.gutenberg.org/files/39442/39442-h/39442-h.html
NOTA del Autor de la Web: Hay que aclarar algo, los Hindues dicen el Dia y la Noche y luego lo que no es Dia ni Noche, los Crepúsculos Matutino y Crepúsculo Vespertino, el Ocaso y el Orto. Esta pareja es la que los representan, los Crepúsculos. (Sandhyâ and Sandhyânsa)
Según Wikipedia los Crepúsculos son:
Vespertino: desde la puesta del Sol hasta que su altura es -6º (6 grados por debajo del horizonte). Matutino: desde que el Sol tiene una altura de -6º y la salida del astro.


juancas

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